Wednesday 17 April 2013

KEBAIKAN MANDI AIR SEJUK




   Biasanya kita malas atau pun tidak tahan mandi pagi terutama dearah yang berudara sejuk seperti di kundasang tapi sebernarnya mandi air sejuk setiap pagi yang membantu membakar tumpukan lemak yang tak diperlukan.
 
Begitulah pendapat Venice A. Fulton, seorang personal trainer dari London. Beliou berkata
"Ada bukti bahwa suhu sejuk merangsang jaringan lemak di tubuh untuk membakar ekstra kalori. Cara ini juga bagus untuk meningkatkan metabolisme tubuh," 
  
 Menjaga metabolisme menjadi kunci bagi Anda untuk tetap bersemangat hingga 12-15 jam kedepan. Ini berarti, Anda akan menjadi orang yang lebih aktif sepanjang hari. Bahkan, mandi air dingin membantu mengusir bad mood dan mengurangi stres fisik dan mental.
 
"Air dingin membawa darah ke kapiler yang meningkatkan sistem peredaran darah dan merilekskan otot-otot yang tegang, sehingga memperbaiki sirkulasi darah," jelas Alexa Fleckenstein, M.D., penulis Health20.

   Jika anda datang melancong ke kundasang jangan sesekali melepaskan peluang mandi air sejuk waktu pagi di kundasang yang sememangnya sejuk dan segar yang berpunca dari mata air GUNUNG KINABALU kerana ianya mingkin menjadi kunci kesegaran anda sepanjang hari.......



SUMBER:  ​Ghiboo.com

No comments:

Post a Comment