Friday 30 September 2011

TIPS PADA YANG INGIN KE UJI BAKAT LAKONAN

   Pada sesiapa yang hendak ke ujibakat lakonan anda akan di minta melakukan beberapa
adegan watak yang mana setiap adegan memerlukan penghayatan emosi, kelancaran mengungkap
dialog,xprasi muka dan banyak lagi... namun sebenarnya ujibakat yang dilakukankan berbeza-beza mengikut peranan atau watak yang diberi kepada seseorang pelakon iaitu pelakon utama,pemambantu hero,penjahat dan pelakun tambahan.
  Bagi yang bukan pelakon pro atau yang belum pernah ke uji bakat sebelum ini, saya ada tip ringkas yang boleh anda lakukan sendiri dirumah tampa perlu mengeluarkan wang untuk memasuki kelas lakonan...........................
1.Anda harus menonton sebanyak/sekerap mungkin telemovie terutama yang memerlukan pelakon dalam telemovie tersebut bermain dengan emosi dan mimik muka.
ps:mesti yang pernah menang anugrah tau.
2.Setelah anda berjaya menghafal setiap dialog dalam telemovie tersebut anda di minta pula kedepan cermin dan cuba mengikuti mimik muka pelakon dalam telemovie berserta dialog.lakukan berkali -kali ataupun berhari-hari sehingga anda rasa boleh.
ps:meniru untuk belajar apa salahnyakan.
3.Kemudian minta tolong kawan merakam lakonan semula anda berdasarkan pada telemovie tersebut. setelah selasai anda lihat semula rakaman tersebut, sekiranya anda belum berpuas hati lakukan sehingga ada persamaan sedikit seperti penghayatan pelakon di telemovie tersebut.
ps:Tujuan kawan merakam lakonan anda adalan untuk membiasakan diri anda dalam lingkungan antara anda dan lensa kemera waktu uji bakat.
4.Akhir sekali jemput kawan-kawan anda kerumah kemudian berlakonlah di hadapan mereka dan minta pendapat tentang lakonan anda... harus di ingat penonton sekarang semakin bijak kata kebanyakan pelakon dan produser filem.
ps:Tujuan berlakon depan kawan2 supaya mendapat mengurangkan sedikit kegurasan bila berlakon depan pengarah pada waktu uji bakat nanti.............


Namun ujibakat bagi adegan persilatan atau pergaduhan agak berbeza sedikit kerana untuk peranan sama ada hero atau pn penjahat memerlukan seseorang pelakon yang bukan sehaja boleh menghayati watak tapi memerlukan stemina yang kuat dan paling penting mempunyai asas persilatan................
 Selamat mencuba tip yang diberi

No comments:

Post a Comment