Wednesday 28 September 2011

Mengapa kita tidak dapat mengingati apa2 ketika masih bayi...




Otak manusia memiliki kapasitas memori ribuan kali lebih tinggi dari komputer paling canggih yang ada saat ini. Massa abu-abu (gray matter) merupakan alat penyimpanan yang sangat bisa diandalakan. Namun, mengapa kita tidak bisa mengingat masa balita atau saat pertama kita lahir ke dunia?

Jangankan saat dilahirkan, otak kita juga tak boleh mengingat apa2 ketika kita masih bayi..walaupn sedaya upaya kita cuba tapi ingatan kita hanya dapat mengingati sesuata apabila kita berusia 4-5 tahun.

Tapi Mengapa.........? Salah satu teori menyebutkan hal ini kerana faktor mielin, lapisan pelindung saraf yang membantu penghantaran sel-sel otak. sebelum berusia 5 tahun, mielin dalam otak bayi masih sangat sedikit. "Mielin sangat penting untuk menjaga ingatan jangka panjang," kata Jonathan Schooter, PhD, ahli psikologi dari University of British Columbia.

 Tapi ada teori lain menyatakan sebaik saja boleh berkata kita tidak dapat lagi mengingati ingatan yang tercipta pada masa kita belum lancar berkata. "Dengan makin berkembangnya kemampuan berbahasa seorang anak, cara ia berfikir juga akan berubah sehingga segala memori yang tersimpan sewaktu saat kelahiran hingga pada usia 3thn akan hilang," katanya.       
Apakah itu Mielin............??

  Mielin adalah lapisan phospholipid yang mengelilingi akson pada seluruh neuron. Sel Schwann mengsuplai mielin untuk neuron periferal, dimana oligodendrosit mengsuplai ke sistem saraf pusat. Mielin merupakan karakteristik dari vertebrata (gnathostome), tetapi juga diangkat oleh evolusi pararel beberapa invertebrata. Mielin ditemukan oleh Louis-Antoine Ranvier pada tahun 1878.

No comments:

Post a Comment