Thursday 18 August 2011

Akibat ilmu kebal-Badan reput

Semasa menerima ilmu tersebut, tuk guru membekalkan beberapa petua dan pantang larang padanya iaitu tidak boleh mendekati kawasan peribadatan walau pn agama sekiranya dilanggar ilmu kebal menjadi tawar.... abdul kadir(bukan nama sebenar) adalh seorang home guard (ketua kampung) mengarahkan anak buahnya melakukan rondaan tidak jauh dari jalanraya malim nawar-kampar.
 Sebaik sehaja sampai melapasi jambatan kayu mereka di serang hendap segrombolan komunis dari segala arah yang menyebabkan 6 anak buahnya terbunuh namun dia tidak mengalami sebarang kecendraan.cerita beliou tidak lut dengan peluru tersebut tersebar luas juga sampai kepengatahuan musuh (komunis).
 Peristawa tersebut berlaku sekitar 60an dan masih dikenang oleh genarasi baru,malah beliou di anggap hero kampung kelahiran abdul kadir.
  Waktu mudanya dia telah merantau ke palembang untuk menuntut ilmu kebal dengan seorang tua yang handal yang di sebut "KANURAGAN" yang mana ilmu tersebut memuja alam semesta dan menyempang dari ajaran islam. 
 Setelah tamat perguruan abdul kadir telah dipesan apabila merasa tidak lama lagi untuk mati beliou mesti segara menghantar utusan kepada tok gurunya untuk mengeluarkan ilmu kanuranag dari dalam badannya agar dapat mati dengan sempurna di mana tok gurunya bertapa di bukit seguntang.
 Tapi malangnya beliou tidak menghiraukan pesanan tersebut kerana beranggapan beliou akan mati seperti orang lain juga.apabila umurnya memasuki keangkah 50 dia sering sakit tanpa sebab begitu jga bila dia diserang strok hingga lumpu dia dia belum yakin ajalnya hampir tiba mala berfikiran sakitnya akan sembuh bila berubat secara kampung.
 Apa bila penyakitnya bertambah teruk sehingga dia tidak dapat berkata akhirnya baru dia sedar saat kematiannya telah semakin hampir dan dia mesti menghantar utusan pada tok gurunya di palembang. namun untuk berkata pada orang lain untuk memberitahu perkara tersebut pn tidak mampu kerana lidah telah menjadi kelu dan apa yang mampu di lakukan hanya menitiskan air mata kerana kekesalan.
 Setelah lama terlantar dia menjadi buta,keadaan beliou bertambah berat terlantar di pembaringan seperti mayat namun masih bernafas.nyawanya sukar berpisah dari badan.
 Seorang ustaz telah dipanggil untuk melakukan sembayang hajat dan zikir namun keadaannya tidak berubah, ustaz tersebut mendakwa abdul kadirtelah menyenpang jauh dari ajaran islam dan ilmu yang merasap kedalam badannya bukan dari aliran islam.



  Tubuh abdul kadir mula reput,membengkak dan pecah tapi bila di suap nasi semua habis di telan.seorang dari ahli keluarga kepada kakak abdulkadir mengesorkn kakaknya aisah(bukan nama sebenar) supaya mencari seorang tokoh sami secara sembunyi2 kerana ahli keluarga yang lain menantang permintaan trsebut. Akhirnya abdul kadir mati setelah menderita lebih dari 3 tahun dan pada waktu itu beliou berusia 55th. setelah di kafankan mayatnya kelihatan kecil seperti mayat kanak2 berusia 2 tahun padahal semasa hayatnya abdulkadir seorang yang besar dan tinggi.. semoga kisah yang di paparkan menjadi peringatan dan panduan kepada kita semua dan segala sesuatu itu berasal dari Allah bukan dari yang lain.,.

No comments:

Post a Comment